Domardebut

För några veckor sedan gick jag en grundläggande utbildning i att döma innebandy.
Det var en riktigt intressant och lärorik helg. Som i sin tur skulle leda till att få döma.

Tro det eller ej men i helgen sattes mina färdigheter som domare på prov.

Hur gick det till att det blev jag som skulle döma då?

Hemse BK hade match i Södervärnshallen i Visby och Östergarn IK stod för motståndet.
Looves domarkollega David satt och kollade, när han sedan fick reda på att Loove endast kunde döma två av fyra matcher. David hade heller ingen större lust att döma en heldag ute i Hemsehallen, utan någon längre rast och tom mage. Han ringde upp domartillsättaren Magnus, de diskuterade lite och när de sedan lägger på så frågar han mig om jag kan döma för att Mange tyckte det.

David kollar i sin tur med Loove som godkänner det hela.

Hur gick det då för mig?
Det var en pojkserie match födda 94 IF Hansa/Hoburg - Klintehamns IK, till saken hör att det är min brors pojklag. Sen var det också en Pojkar 98 IF Hansa/Hoburg - Klintehamns IK. Hela lördagskvällen ojjade jag mig över det hela. Hur det skulle gå och skulle jag klara det.
Och resultatet kommer här:
Till en början var jag jätte nervös och spänd. Första perioden var lite jobbig men det lossnade efterhand och det flöt på bra.

Med detta sagt så kan vi säga att min domarkarriär har tagit sin början och att jag inte har gett upp. Jag kommer fortsätta min karriär som domare.

Grundkurs för domare

Den gångna helgen genomförde Gotlands Innebandyförbund i samarbete med SISU Gotland en grundutbildning för innebandydomare. Kursledare var domarparet, Magnus Pettersson och Sivert Lindstedt. Duon har erfarenheter som domare på distriktsnivå i flertalet säsonger.

Utbildningen började med en förträff i början av månaden och avslutades i helgen. 11 st deltagare med olika föreningstillhörigheter var med på kursen. Hela lördagen ägnades åt till teoretiska uppgifter. Dagen avslutades med praktiska inslag i Sävehallen. Vi fick prova på att döma.

Söndagen började med ett domarteckentest. Vi fick lära oss såväl förseelsetecken som konsekvenstecken. Det gick väldigt bra för mig. Men jag har ju också en pojkvän som är en duktig domare. Därefter fortsatte de teoretiska delarna i konsten att döma. Mange och Sivert skulle själva vara domare denna dag. Därför begav vi oss till IBC där IBK Visborg tog emot gästande Värmdö i juniorallsvenskan. Efter matchen som gästerna vann med 5-3, åkte vi tillbaka till kurssalen. Nu var det dags för det stora testet. Det gick väl sådär men vi får döma "småknattar" i innebandy.

Utbildningen var givande för mig. Jag har nu lärt mig mer om domarskapet. Jag har nu en grundkurs som innebandydomare i "bakfickan".

//Superdomaren

Turkiet 9-16 oktober

Fredag 9 oktober

Väskan är packad och är på väg i bilen in till Visby för att sedan transporteras till Turkiet.
Med på resan är mamma, min gammla dagmamma och hennes väninna.
Vi åker en ospecifiserad resa så vi har ingen aning om vart vi hamnar, så med spänning anländer
vi till Turkiets flygplats i Antalya. Efter att ha handlat oss lite sprit på Taxfree så tar vi oss ut till bussen som ska köra oss till hotellet i Alaya.

När vi har åkt ca 1 timma är det dags att ta en liten bensträckare för att sedan åka vidare till hotellet.

Bon Apart heter det.

Hotellet har både All include och lägenheter, så när vi får vår rumms nyckel blir vi även tilldelade ett rött/blått band kring armen för att hotell personalen ska veta om vi -är all include eller inte.

Sen är det dags att sova för klockan är väldigt mycket, ca halv 3 på natten.

Lördag 10 oktober

Första dagen på semestern och vi vaknar med strålande solsken. Eftersom vi kom så sent till hotellet blir det lite sovmorgon innan det bär av till stranden för att bli lite bruna.
det är ca 32 grader i luften och 26 grader i vattnet.

Söndag 11 oktober

Denna dag börjar likadant som den innan. Alltså med sol och bad hela dagen. På kvällen tar vi oss upp till berget för att äta mat på en Restaurang som har utsikt över hela hamnen.
Innan det är dags för sängen blir det en drink och lite kortspel på grannens balkong.

Måndag 12 oktober

Denna dag beger vi oss på marknad i staden Manavgat som ligger ca en timmes busstur från Alanya.
Förhandlingarna börjar på en gång för det ska prutas i Turkiet.
Jag inhandlade ett par nya skor en tjöja till Loove med märket Billabong.
På kvällen äter vi mat ihop med bekanta från Gotland som även dem var med på samma resa fast de skulle stanna i två veckor.

Tisdag 13 oktober

En varm dag som resulterar i sol och bad.

Onsdag 14 oktober

Vaknar med världens regnoväder med blixt och dunder samt regn hela dagen. Så det blev en dag på hotellet med kortspelande. Men på kvällen plockas vi upp av en minibuss som tar oss till en Restaurang med free pickup service. Det blev en drink före maten eftersom det var happy our betala 1 få 2.
Mycket god mat med spexande och trevlig personal.

Torsdag 15 oktober

Sista dagen i Turkiet innan hemresa.
Vi tar oss ner till havet dock var det inte så bra vatten denna dag efter onsdagens regnoväder. Men det blev för varmt att bara ligga och slöa i en solstol så det blev ett eller två dopp i havet ändå.
Efter att ha legat på stranden någon timma tar vi oss hemåt till hotellet för att äta lite.
Sen blir det lite promenad i hamnen, och även lite inhandling av presenter och annat. Sen har man även blivit märkt för livet. Ja jag har tatuerat mig, det blev stenbockens astrotecken nere på ankeln.
På kvällen äter vi Chatu Briar (oxfilé) som finalmiddag uppe i bergen.

Fredag 16 oktober

Väskan är fullpackad med både det ena och det andra och man väntar på att bussen ska komma och hämta upp en för att åka vidare och hämta upp andra som också ska åka hem med flyget.
Innan flyget går så shoppar man det sista på taxfree.

Väl hemma så är det tända marchaller utanför lyan i Vibble och Loove tar emot mig med öppna armar. Han lagar mat och pysslar om mig hela kvällen.

Tack för en trevlig resa!